منتخب: اخلاق در خانواده 1: تفاوت بین نسخهها
جز (جایگزینی متن - '{{یا علی}}' به '{{یا علی}}<section end="گفتار متقی" />') |
جز (جایگزینی متن - 'رده: منتخب 1402' به 'رده: منتخب') |
||
سطر ۲۳: | سطر ۲۳: | ||
{{یا علی}}<section end="گفتار متقی" /> | {{یا علی}}<section end="گفتار متقی" /> | ||
− | [[رده: منتخب | + | [[رده: منتخب]] |
نسخهٔ ۲۵ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۹:۵۹
السلام علیک یا أباعبدالله السلام علیکم و رحمةالله و برکاته
امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) کفواً أحد است. حضرتزهرا (علیهاالسلام) کفواً خلقت است. به اولیای امور کار نداشتهباشید. بر عمر و ابابکر لعنت کنید.
گفتار متقی[۱]
روایت داریم، خداوند میفرماید: سه چیز به تو دادم، منّت سرت گذاشتم، یکی ولایت، یکی زن خوب، یکی خانه خوب. خدا منّت گذاشتهاست، حالا مبنای این روایت چیست؟ من منظورم سرِ مبناست که خدا، زن و خانه خوب را در اطراف ولایت بردهاست. چرا؟ مگر ولایت کم چیزی است؟! هستی خدا ولایت است، مقصد خدا ولایت است.
این خانهای است که بیت خدا باشد، ولایتپرور باشد، بچّهها در آن رشد کنند و پرورش بخورند. این زن باید در بیت خدا باشد، ولایتپرور باشد، بهفکر باشد که بچّهها را ولایتی بار بیاورد. [۲] زنی که امر شوهرش را اطاعت کند، زن احترام دارد در صورتیکه احترام امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) و زهرایعزیز (علیهاالسلام) را بگیرد، احترام خدا و قرآن را بگیرد. [۳] اگر خدا زن را در اطراف ولایت آورد، این خانم باید ولایت را اطاعت کند، اگر ولایت را اطاعت کرد، یواشیواش به ولایت اتّصال میشود.
خانهات باید «بیتالله» باشد: وقتی خدا کوهها را خلق کرد، کوهها بههم بالیدند و گفتند: ماییم که لنگر زمین شدیم. یکی از کوهها گفت: ما باید از آن کسیکه ما را خلق کرده، تشکّر کنیم، ما که خلق نبودیم. فوراً تا آن قطعه زمین، آن کوه این مطلب را گفت، جبرئیل نازلشد که تو بیت خدا شدی، تو جایی شدی که دعایت مستجاب میشود. [۴] از زیر مکّه، زمین به همه دنیا کشیدهشده، این زمین قطرهبندی شد. من یکوقت مثال زدم، مثل این فرش که الآن هست، از این فرش کشیده میشود، قسمتبندی میشود. تمام خانههای شما بیت خداست، اتّصال به آن بیت است، اگر خانهخدا را «بیتالله» میگویند، خانه شما هم «بیتالله» است. بهطوری میشود که من جدّاً میگویم، خانه شما از مکّه هم بالاتر میشود. چرا؟ امر شده که به مکّه بروی، باید هم بروی، اما اگر این حرفها را نشنویم، والله! آنجا هم در مکّه حیوان هستیم! [۵]
روایت داریم: خانههایی که لهو و لعب در آن نباشد، در آسمان نورفشانی میکند، عدّهای در آسمان به نور آن خانهها زندگی میکنند. ملائکه آسمان در آن خانهها آمد و رفت میکنند، اتّصال به عرش خداست، اتصّال به ماوراست، نگهدار آن خانهها خداست. [۶] تا چهموقع خانهات بیت خداست؟ تا زمانیکه اینجا را بُتکده نکنی. اگر تلویزیون و ویدیو و این اشیاء و اینچیزها را در آن گذاشتی، اینها بُت است. مگر نبود که خانهخدا بُتکده شد، امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) بُتها را روی زمین ریخت. [۵]
چرا خانهات را بُتکده کردی؟ چرا حالا هم حاضر نیستی که این بُت را بیرون بیندازی؟! امامزمان (عجلاللهفرجه) دارد گریه میکند و میگوید: یا جدّاه! اشک چشمم تمام شود، خون گریه میکنم؛ اما تو پای تلویزیون میرقصی؟! تماشایی نباش! ما هنوز تماشایی هستیم! [۷] تو باید پرچم «إنّا فتحنا لک فتحاً مبیناً» بالای خانهات باشد، باید پرچم علی (علیهالسلام) بالای سرت باشد. تو شیرهای نه شیعه! اینچه پرچمهایی است که بالای خانههایتان است؟! [۸] امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) سر قبر میثم آمد، آنموقع همهاش زمین بود، به زمین رُو کرد و فرمود: ای زمین! عنقریب بالای شما [ساختمانهای] دو مرتبه، سهمرتبه [طبقه] میسازند، بالای سر شما هورا [اورا، معرب aerial] نصب میکنند که پرچم شیطان است. تو کجا پیرو امامزمانت هستی که پرچم شیطان بالای خانهات است؟! حالا انگلیسیها به این آنتنهای رادیو هورا میگویند.[۹][۱۰]
به شما میگوید اگر در خانهات شطرنج آوردی، تا هفتاد خانه مَلک نمیآید. شما در این بیت چیزی که خدا و پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) راضی نیست را آوردی. [۱۱] اصلاً مؤمن خریدش باید با ولایت و عدالت باشد. یکچیزی که میخری، بهدرد بخورد. چرا میگویند اگر چیزی بخری که بهدرد نخورد، این معامله نیست؛ چیزی بخری که آنرا شرع امضا نکرده. اگر تو عدالت داشتهباشی، میروی یک چیزهای بیخودی بخری؟! اگر عدالت داشتهباشی، میروی پول آنرا به یک بندهخدا میدهی که برای بچّهاش یک جفت کفش بخرد و سرفراز باشد، نمیروی چیز غیر امر بخری که امر شیطان را اطاعت کردهباشی! [۱۱]
- ↑ حج 80 (دقیقه 53 و 58) و ولایت و خانواده 77 (دقیقه 49)
- ↑ حج 80
- ↑ تفکر در اشیاء 84
- ↑ خانواده 75
- ↑ ۵٫۰ ۵٫۱ ولایت و خانواده 77
- ↑ خانواده 75 و حج 80
- ↑ شناخت ولایت 84
- ↑ وابستگی 86
- ↑ از امیرمؤمنان علیهالسلام روایت شده است: أنّه یمشی فی خارج الکوفة معه کمیل بن زیاد حتّی وصل الی موضع فوقف فیه و قال: یاکمیل بن زیاد هاهنا موضع قبرک ثمّ أشار بیده المبارکة یمیناً وشمالًا و قال ستبنی من هاهنا و هاهنا دور و قصور ما من بیت فی ذلک الزّمان الّا و فیه شیطاناً أریل همانا آن حضرت در خارج کوفه راه میرفت و کمیل ابن زیاد نخعی همراه او بود تا به محلی رسیدند: حضرت در آن ایستاد و فرمود: ای کمیل بن زیاد! اینجا محل قبر توست. سپس با دست مبارکش به راست و چپ اشاره نمود و فرمود: به زودی از اینجا تا اینجا خانهها و قصرهائی ساخته میشود که «خانهای نیست در آن زمان مگر این که در آن شیطان أریل خواهد بود. (اصل کلمه أریل، کلمه انگلیسی است و به معنای گیرنده هوایی و آنتن میباشد: aerial. در محاورات عامه عربی هم به آنتن رادیو میگویند: «أریل المذیاع») منبع: کتاب بیان الأئمّة: جلد 1، صفحه 205 از مجموعه خطی شیخ محمدعلی قاضی [ فهرست روایات ] صفحاتی که به این روایت ارجاع دادهاند
- ↑ وابستگی 87
- ↑ ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ ولایت و عدالت 79