روایت: ندای آسمانی و ندای شیطان
زُرَارَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِاللَّهِ علیهالسلام قَالَ: یُنَادِی مُنَادٍ بِاسْمِ الْقَائِمِ علیهالسلام. قُلْتُ: خَاصٌّ أَوْ عَامٌّ؟ قَالَ: عَامٌّ؛ یَسْمَعُ کُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ. قُلْتُ: فَمَنْ یُخَالِفُ الْقَائِمَ عَلَیْهِالسَّلَامُ وَ قَدْ نُودِیَ بِاسْمِهِ؟ قَالَ: لَا یَدَعُهُمْ إِبْلِیسُ حَتَّی یُنَادِیَ فِی آخِرِ اللَّیْلِ، فَیُشَکِّکُ النَّاسَ.
زراره از امام صادق علیهالسلام: یک منادی به اسم قائم علیهالسلام نداء میدهد. گفتم: خاصّ است یا عامّ؟ فرمود: عام است، هر قومی با زبان خودشان میشنوند. گفتم: پس در اینصورت چه کسی با قائم علیهالسلام مخالفت میکند، در حالیکه به اسمش نداء داده میشود؟ فرمود: ابلیس رهایشان نمیکند تا اینکه در آخر شب نداء میدهد، در نتیجه مردم به شکّ میافتند.
اکمال الدین و اتمام النعمة، ج۲ ، ص۶۵۰
اَلْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ عَمَّنْ رَوَاهُ عَنْ أَبِيحَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِيجَعْفَرٍ عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ: خُرُوجُ اَلسُّفْيَانِيِّ مِنَ اَلْمَحْتُومِ؟ قَالَ: نَعَمْ، وَ اَلنِّدَاءُ مِنَ اَلْمَحْتُومِ، وَ طُلُوعُ اَلشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا مِنَ اَلْمَحْتُومِ، وَ اِخْتِلاَفُ بَنِياَلْعَبَّاسِ فِي اَلدَّوْلَةِ مِنَ اَلْمَحْتُومِ، وَ قَتْلُ اَلنَّفْسِ اَلزَّكِيَّةِ مَحْتُومٌ، وَ خُرُوجُ اَلْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهمالسلام مَحْتُومٌ. قُلْتُ: وَ كَيْفَ يَكُونُ اَلنِّدَاءُ؟ قَالَ: يُنَادَى مِنَ اَلسَّمَاءِ أَوَّلَ اَلنَّهَارِ أَلاَ إِنَّ اَلْحَقَّ مَعَ عَلِيٍّ عَلَيْهِاَلسَّلاَمُ وَ شِيعَتِهِ، ثُمَّ يُنَادِي إِبْلِيسُ فِي آخِرِ اَلنَّهَارِ مِنَ اَلْأَرْضِ أَلاَ إِنَّ اَلْحَقَّ مَعَ عُثْمَانَ وَ شِيعَتِهِ، فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ اَلْمُبْطِلُونَ.
ابوحمزۀ ثمالى گويد: به امام باقر عليهالسّلام عرض كردم: خروج سفيانى حتمی است؟ فرمود: بله و نداى آسمانى حتمى است و طلوع خورشيد از مغرب حتمى است و اختلاف بنىعباس در حکومت حتمى است و كشته شدن نفس زكيه حتمى است و خروج قائم از آل محمد عليهم السّلام حتمى است. عرض كردم: نداى آسمانى چگونه است؟ فرمود: اول روز منادى از آسمان ندا میدهد که آگاه باشيد كه همانا حق با على علیهالسلام و شيعيان اوست، سپس در آخر روز شيطان از زمين ندا میدهد: آگاه باشيد كه حق با عثمان و شيعيان اوست، و در آن هنگام اهل باطل به شک میافتند.
إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص۳۶۰ و کشف الغمة في معرفة الأئمة، ج۲، ص۴۵۹ و إعلام الوری بأعلام الهدی، ج۲، ص۲۷۹ و الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج۲، ص۳۷۱
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ عن عَلِيُّ بْنُ اَلْحَسَنِ عَنِ اَلْعَبَّاسِ بْنِ عَامِرِ بْنِ رَبَاحٍ اَلثَّقَفِيِّ عَنْ عَبْدِاَللَّهِ بْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِالسَّلاَمُ يَقُولُ: يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ اَلسَّمَاءِ إِنَّ فُلاَناً هُوَ اَلْأَمِيرُ وَ يُنَادِي مُنَادٍ إِنَّ عَلِيّاً وَ شِيعَتَهُ هُمُ اَلْفَائِزُونَ. قُلْتُ: فَمَنْ يُقَاتِلُ اَلْمَهْدِيَّ بَعْدَ هَذَا؟ فَقَالَ: إِنَّ اَلشَّيْطَانَ يُنَادِي إِنَّ فُلاَناً وَ شِيعَتَهُ هُمُ اَلْفَائِزُونَ لِرَجُلٍ مِنْ بَنِيأُمَيَّةَ. قُلْتُ: فَمَنْ يَعْرِفُ اَلصَّادِقَ مِنَ اَلْكَاذِبِ؟ قَالَ: يَعْرِفُهُ اَلَّذِينَ كَانُوا يَرْوُونَ حَدِيثَنَا وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ يَكُونُ قَبْلَ أَنْ يَكُونَ وَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُمْ هُمُ اَلْمُحِقُّونَ اَلصَّادِقُونَ.
زرارة بن أعين گويد: شنيدم امام صادق عليهالسّلام مىفرمود: ندا كنندهاى از آسمان ندا مىدهد كه فقط فلانى [امام زمان] امير است و ندا کنندهاى ندا مىدهد فقط على و شیعیانش رستگارند. عرض كردم: پس چه كسى پس از اين با مهدى علیهالسلام مىجنگد؟ فرمود: شيطان در مورد مردى از بنياميّه ندا مىدهد که همانا فلانى و پيروانش رستگارند. عرض كردم: پس چه كسى راست را از دروغ میشناسد؟ فرمود: آن را كسانى كه حديث ما را روایت مىكردند و قبل از اينكه واقع شود مىگفتند كه آن ندا واقع میشود و مىدانستند كه فقط آنان برحقّان و راستگویانند، مىشناسند.
الغيبة للنعمانی، ج۱، ص۲۶۴ و إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۵، ص۳۶۶