روایت: حرام بودن ربا

از ولایت حضرت علی و حضرت زهرا
نسخهٔ تاریخ ‏۱۲ اکتبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۹ توسط Admin (بحث | مشارکت‌ها) (Admin صفحهٔ روایت: علت حرام بودن ربا را به روایت: حرام بودن ربا منتقل کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به:ناوبری، جستجو

اَلْإِمَامُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السلام: علّةُ تحريمِ الرِّبا: إنّما نَهَى اللّه عزّ و جلّ عَنهُ لِما فيهِ مِن فسادِ الأموالِ لِأنّ الإنسانَ إذا اشتَرى الدِّرهَمَ بالدِّرهَمَينِ كانَ ثَمَنُ الدِّرهَمِ دِرهَما و ثَمَنُ الآخَرِ باطِلاً؛ فَبَيْعُ الرِّبا و شِـراؤهُ وَكْـسٌ على كلِّ حالٍ على المُشتَرِي و على البائعِ؛ فَحَظَرَ اللّه تبارَكَ و تعالى على العِبادِ الرِّبا لِعِلِّةِ فَسادِ الأموالِ.

امام رضا علیه‌السلام درباره علت حرام بودن ربا: خداوند عزّوجلّ از ربا نهی فرمود به خاطر آن‌چه در آن است از فساد و تباهی اموال؛ زیرا وقتى انسان يک درهم را به دو درهم بخرد، بهاى آن درهم [كه خريده] يک درهم است و درهم ديگر [كه داده] بيهوده و بيجاست؛ پس خريد و فروش ربوى در هر حال موجب نقصان و زيان براى خريدار و فروشنده است؛ بنابراين خداوند تبارک و تعالى ربا را بر بندگان حرام کرد چون مايه تباه شدن اموال مى‌گردد.

بحار الأنوار، ج ۲۳، ص۱۱۹، ح۱۰۳

***

امام جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه‌السلام عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌طَالِبٍ عَلَيْهِ‌السَّلاَمُ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: ...يَا عَلِيُّ! اَلرِّبَا سَبْعُونَ جُزْءاً فَأَيْسَرُهُ مِثْلُ أَنْ يَنْكِحَ اَلرَّجُلُ أُمَّهُ فِي بَيْتِ اَللَّهِ اَلْحَرَامِ. يَا عَلِيُّ! دِرْهَمٌ رِبًا أَعْظَمُ عِنْدَ اَللَّهِ مِنْ سَبْعِينَ زَنْيَةً كُلُّهَا بِذَاتِ مَحْرَمٍ...

امام جعفر صادق علیه‌السلام از پدرانش از امیرالمؤمنين علیه‌السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله: ...یا علی! ربا هفتاد جزء دارد كه كمترين آن مانند اين است كه انسان با مادر خود در خانه خدا نزديكى كند. یا علی! یک درهم ربا نزد خدا از هفتاد زنا که همه با محارم باشد بزرگتر است...

بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم‌السلام، ج ۷۴، ص ۴۶


[ فهرست روایات ]

صفحاتی که به این روایت ارجاع داده‌اند

حاج حسین خوش لهجه نابغه ولایت؛ حاج حسین خوش لهجه