روایت: تفاوت مؤمن و منافق نسبت به امیرالمؤمنین
رُوِيَ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ: ... قَالَ عبدالله بن الکوّاء لأمیرالمؤمنین: يَا أَبَا الْحَسَنَيْنِ! قَطَعْتَ يَمِينَ غُلَامٍ أَسْوَدَ وَ سَمِعْتُهُ يُثْنِي عَلَيْكَ بِكُلِّ جَمِيلٍ ... ثُمَّ قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِالسَّلَامُ: أَ لَمْ أَقُلْ لَكَ يَا ابْنَ الْكَوَّاءِ: إِنَّ لَنَا مُحِبِّينَ لَوْ قَطَعْنَا الْوَاحِدَ مِنْهُمْ إِرْباً إِرْباً مَا ازْدَادُوا إِلَّا حُبّاً، وَ لَنَا مُبْغِضِينَ لَوْ أَلْعَقْنَاهُمُ الْعَسَلَ مَا ازْدَادُوا إِلَّا بُغْضاً، وَ هَكَذَا مَنْ يُحِبُّنَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ.
از اصبغ بن نباته: ... ابن كواء به امیرالمؤمنین عليهالسّلام گفت: اى پدر حسن و حسين! دست راست غلام سياهى را بريدهاى و من از او مىشنوم كه تو را همه گونه زيبا ثنا مىگويد ... سپس امیرالمؤمنین علیهالسّلام به او فرمود: ای ابن کواء! آیا من به تو نگفتم که همانا برای ما محبین و دوستانی است که اگر یکی از ایشان را قطعه قطعه کنیم زیاد نمیشود در آنها مگر حبّ ما، و برای ما دشمنانی است که اگر دهانشان را پر از عسل کنیم زیاد نمیشود در آنها مگر بغض ما؟ و این چنین کسی که ما اهلبیت را دوست دارد، به شفاعت ما روز قیامت میرسد.
بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمةالأطهار علیهمالسلام، ج۳۴، ص۲۶۷، نوادر المعجزات في مناقب الأئمة الهداة، ج۱، ص ۱۵۵
أَمِيرُاَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ ابيطَالِبٍ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهما: إِنَّ اللَّهَ أَخَذَ مِیثَاقَ کُلِّ مُؤْمِنٍ عَلَی حُبِّی، وَ أَخَذَ مِیثَاقَ کُلِّ مُنَافِقٍ عَلَی بُغْضِی، فَلَوْ ضَرَبْتُ وَجْهَ الْمُؤْمِنِ بِالسَّیْفِ مَا أَبْغَضَنِی، وَ لَوْ صَبَبْتُ الدُّنْیَا عَلَی الْمُنَافِقِ مَا أَحَبَّنِی.
امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب صلوات الله علیهما: همانا خداوند میثاق هر مؤمنی را بر اساس حبّ من گرفته و میثاق هر منافقی را بر اساس بغض من گرفته؛ پس اگر با شمشیر به صورت مؤمن بزنم، مرا دشمن نمیدارد؛ و اگر دنیا را بر سر منافق بریزم، مرا دوست نمیدارد.
بحارالانوار، ج۳۴، ص۳۵۹